Daria

Daria Abramowicz

BIO:

Psycholog sportowy, od wielu lat pracuje ze sportowcami, trenerami, organizacjami sportowymi i biznesowymi oraz rodzicami zawodników w różnym wieku, zarówno w dyscyplinach indywidualnych, jak i zespołowych. Ukończyła psychologię ze specjalnością psychologia kliniczna oraz studia podyplomowe z psychologii sportu na Uniwersytecie SWPS w Warszawie, a także szkolenie I stopnia w Centrum Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach CTSR. 

Posiada doświadczenie w pracy między innymi z kadrami narodowymi kolarzy i pływaków oraz z tenisistami i zawodnikami innych dyscyplin na poziomie mistrzowskim. Obecnie pracuj między innymi jako psycholog Igi Świątek. Ma ponad 25-letnie doświadczenie w sporcie jako zawodniczka i trener. Uprawiała żeglarstwo regatowe, posiada też ponad 10-letnie doświadczenie trenerskie.

Opis wykładu:

Zdrowie psychiczne w sporcie wyczynowym

Współczesny świat dziedzin high performance, w tym sportu, stawia przed osobami funkcjonującymi w tych środowiskach wiele specyficznych wyzwań.

Dotyczą one zdrowia psychicznego, dobrostanu, a także samego wykonania. Podczas wykładu omówione zostaną nie tylko te wyzwania, ale także strategie i sposoby radzenia sobie, które wspierają efektywne budowanie ścieżek kariery. A wszystko to z perspektywy osoby pracującej w środowiskach sportowych i biznesowych o wysokim poziomie performance.

Karolina-Chlebosz

Karolina Chlebosz

BIO:

Psycholog sportu, trener przygotowania mentalnego, pracownik dydaktyczny uczelni wyższych, instruktor sportu, nauczyciel wychowania fizycznego, sportowiec amator. Od wielu lat współpracuje z zawodnikami, trenerami, rodzicami, zespołami i reprezentacjami Polski różnych dyscyplin. Swój warsztat doskonali poprzez uczestnictwo w szkoleniach, konferencjach krajowych i międzynarodowych, superwizje, terapię własną, praktykę zawodową oraz liczne publikacje - autorka programu treningu mentalnego w Akademii Lecha Poznań, współautorka książki „Trening Mentalny - Psychologia Sportu w Praktyce” oraz artykułów w czasopismach naukowych m.in. Journal of Sport & Exercise Psychology.

Współpracuje z kadrą seniorek boksu olimpijskiego oraz zawodnikami marki Red Bull.

Opis wykładu:

"Z pustego w próżne nie nalejesz"- jak skutecznie o siebie dbać w pracy psychologa sportu.

"Jeżeli kwiat nie rozkwita zmieniasz środowisko w jakim rośnie, a nie roślinę" A. Den Heuer 

Podczas wykładu zastanowimy się, co oznacza koncept troski o siebie w zawodzie psychologa sportu oraz w jaki sposób dbać o swój dobrostan w kontekście profesjonalnego rozwoju i wsparcia, codziennej równowagi, harmonii życiowej oraz świadomości poznawczej i emocjonalnej. Będzie bardzo refleksyjnie i praktycznie.

jg

Joanna Gutral

BIO:

Psycholożka, psychoterapeutka poznawczo behawioralna (Cert. PTTPB nr 896), doktorantka w Instytucie Psychologii Uniwersytetu SWPS w Warszawie, gdzie pracuje badawczo i dydaktycznie. Prowadzi indywidualną psychoterapię osób dorosłych w nurcie poznawczo-behawioralnym, jest członkinią Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczej i Behawioralnej. Od lat zajmuje się działalnością psychoedukacyjną, popularyzując wiedzę EBM. Prowadzi podcast psychoedukacyjny Gutral Gada, który otrzymał nagrodę publiczności w konkursie Podcast Roku 2022.

Opis wykładu:

Perfekcjonizm, czyli pogadajmy o standardach. Techniki poznawcze i behawioralne w pracy z perfekcjonizmem.

W świecie, który zachęca do perfekcji, niezwykle łatwo stać się zakładnikiem wysokich standardów. Konsekwencją takiego stanu rzeczy może być podwyższone napięcie, trudności z koncentracją i motywacją, prokrastynacja, podwyższone ryzyko wypalenia czy obniżony nastrój. W jaki sposób skutecznie pracować z perfekcjonizmem przy zachowaniu motywacji do wysokiej jakości wykonania? Podczas spotkania opowiem o wykorzystywaniu technik i narzędzi poznawczych i pracy behawioralnej w tworzeniu adaptacyjnych sposobów radzenia sobie z perfekcjonizmem w różnych obszarach funkcjonowania. Przedstawię także wyniki badań dotyczące współwystępowania perfekcjonizmu z objawami zaburzeń nastroju i lękowych wraz z transdiagnostyczną perspektywą pracy nad ich konsekwencjami.

1

prof. Marek Kaczmarzyk

BIO:

Biolog, neurodydaktyk i memetyk, nauczyciel i wykładowca, autor artykułów i książek z zakresu biologicznych i memetycznych kontekstów kształcenia oraz podręczników i programów szkolnych. Specjalista w zakresie ewolucyjnego, neurobiologicznego i memetycznego podłoża procesów uczenia się, nauczania i wychowania.

Opis wykładu:

Ruch, rozwój, zmiany w nastoletnich mózgach.

Ruch, podobnie jak społeczny charakter gatunku ludzkiego są podstawą naszych sukcesów ewolucyjnych. Neurorozwój, ze względu na duże mózgi odbywa się jednak u młodzieży w wyjątkowo burzliwy sposób, a to często nie sprzyja konsekwencji i planowaniu. Znajomość procesów zachodzących w mózgach nastolatków ułatwia interpretację ich zachowań i współpracę z nimi w ramach tego, co możliwe do osiągnięcia.

W czasie wykładu porozmawiamy o tym, dlaczego porozumienie z nastolatkiem jest dla dorosłego tak wielkim wyzwaniem. Przyjrzymy się stanowi jego mózgu, kiedy podejmuje decyzje, planuje, albo porzuca wcześniejsze plany. Postaram się także wskazać wynikające z neurorozwoju granice naszej odpowiedzialności za działania nastolatków i przekonać Słuchaczy, że nie wszystko jest w tym wieku możliwe.

Grzegorz-Więcław

Grzegorz Więcław

BIO:

Certyfikowany psycholog sportu Europejskiej Federacji Psychologii Sportu FEPSAC, absolwent wydziału psychologii i komunikacji na Simon Fraser University (Vancouver, Kanada) oraz psychologii sportu i aktywności fizycznej na University of Jyväskylä (Jyväskylä, Finlandia). Obecnie mieszka w rodzinnych Gliwicach i współpracuje m.in. z Polskim Związkiem Lekkiej Atletyki, Akademią Piłkarską Piasta Gliwice, Śląskim Związkiem Piłki Nożnej oraz zawodnikami indywidualnymi różnych dyscyplin sportowych. Pracował także z reprezentacją Polski w rugby na wózkach oraz klubami Superligi w piłce ręcznej, Futsal Ekstraklasy, I ligi koszykówki i żużla. Dodatkowo prowadzi warsztaty szkoleniowe, wykłada na uczelniach wyższych, publikuje i tłumaczy teksty związane z psychologią sportu. W 2018 roku wyszła jego pierwsza książka pt. Ile sił w głowie: Psychologiczny niezbędnik biegacza. Prowadzi autorski kanał podcastowy „Glowa Rządzi”. Sam uwielbia ruch, a szczególnie w postaci aktywności fizycznej, podróży oraz rozwoju osobistego.

Opis wykładu:

Praktyczne zastosowania terapii ACT w profesjonalnym sporcie

Acceptance and Commitment Therapy (ACT, terapia akceptacji i zaangażowania) jest formą terapii należącą do tzw. „trzeciej fali” terapii poznawczo-behawioralnych. ACT bazuje na sześciu procesach. Są to: defuzja poznawcza, akceptacja, kontakt z chwilą obecną, ja jako kontekst, wartości i zaangażowane działanie. Ważnym aspektem pracy psychologicznej zgodnej z ACT jest m.in. budowanie elastyczności psychologicznej.

W ciągu ostatnich dwudziestu lat terapia ACT zdobyła dużą popularność w społeczności psychologów sportu jako skuteczna metoda pracy, szczególnie w porównaniu do tradycyjnych założeń psychologii sportu. Podczas wykładu omówione zostaną podstawowe procesy ACT w odniesieniu do pracy ze sportowcami wysokiego wyczynu. Powołane zostaną zarówno przykłady z praktyki, jak i badań naukowych.

Zuzanna-Wałach-Biśta

Zuzanna Wałach-Biśta

BIO:

Z wykształcenia i pasji psycholog sportu. Psycholog rekomendowany przez Polski Komitet Olimpijski. Doktor nauk społecznych w dziedzinie psychologii. Wykładowca akademicki AWF Katowice. Trener umiejętności psychospołecznych i absolwentka studiów podyplomowych z zakresu coachingu i mentoringu (SWPS). Ukończyła także I stopień terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach. W trakcie szkoły terapeutycznej CBT. Absolwentka MSPE® Instructor Training. Przede wszystkim praktyk psychologii sportu. Od  2011 roku prowadzi własną praktykę jako psycholog sportu. Prowadzi warsztaty grupowe i konsultacje indywidualne z zawodnikami zarówno na poziomie seniorskim, jak i młodzieżowym. Edukuje zawodników i trenerów z zakresu treningu mentalnego. Współpracuje z trenerami i rodzicami młodych sportowców edukując ich także w zakresie pozytywnego wsparcia i motywacji. Autorka licznych publikacji naukowych i popularnonaukowych oraz aktywna uczestniczka konferencji naukowych. Prywatnie w ciągłym ruchu!

Opis Warsztatu:

Mindfulness w praktyce psychologa sportu

Mindfulness to „szczególny rodzaj uwagi: świadomej, skierowanej na obecną chwilę i nieosądzającej” (Kabat-Zinn, 2014). Liczne badania z ostatnich lat dowodzą, że uważna medytacja, będąca częścią praktyki mindfulness, wpływa pozytywnie na regulację emocji nasilając pozytywny afekt i obniżając negatywny nastrój, złość, lęk i zamartwianie się, oraz uwalniając od stresu, przez co ogólnie także poprawiając dobrostan psychiczny. Dlatego też, praktyka uważności jako innej formy treningu mentalnego staje się coraz powszechniejsza wśród sportowców. Ale mindfulness wykorzystywany jest w sporcie także w celu poprawy wyników sportowych. Podczas tego warsztatu przedstawimy empiryczne podstawy integracji uważności ze sportem. Omówimy praktyczne wskazówki wprowadzania uważności w pracy ze sportowcami, zarówno w pracy gabinetowej, jak i warsztatowej. Przedstawimy podstawowe założenia programu Mindful Sport Performance Enhancement (MSPE), oraz doświadczymy jednej z form medytacji z tego programu

Alicja-Nowicka

Alicja Nowicka

BIO:

Psycholog, absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego i Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie (studia podyplomowe). Certyfikowany psycholog sportu Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Psycholog Kadry Narodowej Rugby na Wózkach.

Specjalizuje się w pracy indywidualnej i grupowej ze sportowcami różnych dyscyplin. Wykorzystuje i łączy klasyczne metody treningu mentalnego i metody inspirowane filozofią dalekowschodnią (takie jak uważność czy medytacja). Posiada uprawnienia instruktora rekreacji ruchowej. Pracę z zespołami sportowymi prowadzi w oparciu o proces danej grupy, wspierając rozwijanie umiejętności i relacji korzystnych w kontekście osiągania szeroko pojętego mistrzostwa sportowego.

Pracuje z młodzieżą i dorosłymi, rodzicami młodych zawodników, trenerami, osobami zarządzającymi w sporcie, współpracuje z klubami sportowymi.

Opis Warsztatu:

Elementy biohackingu w praktyce psychologa sportu

Podczas warsztatu przyjrzymy się – okiem psychologa praktykującego w obszarze sportowym – cieszącemu się ogromnym zainteresowaniem zjawisku biohackingu. Wspólnie zastanowimy się nad potencjalnymi korzyściami dla naszych klientów, zaprezentujemy i przećwiczymy wybrane techniki, wywodzące się z obszarów medytacji, mindfullness, relaksacji i treningu koncentracji. Nie zabraknie również krytycznego spojrzenia – wspólnie zastanowimy się nad zagrożeniami, z jakimi wdrażanie tego rodzaju technik może się wiązać.

 

Agnieszka-Kobus-Zawojsk

Agnieszka Kobus Zawojska

BIO:

Wioślarka, brązowa medalistka Igrzysk Olimpijskich w Rio de Janeiro w czwórce podwójnej oraz srebrna medalistka Igrzysk Olimpijskich w Tokio w czwórce podwójnej. Mistrzyni Świata i Europy. Prowadzi audycję Magazyn Sportowy w Radiu RDC, od lat zakochana jest w wiosłach.

Opis wykładu:

Całe życie w łódce, czyli o ciągłej presji z perspektywy sportowca

Agnieszka zdobyła medal olimpijski stosując leki przeciwdepresyjne. W swoim wystąpieniu poruszy temat presji w sporcie - głównie takiej, którą sportowcy sami nakładają na siebie, nie dając sobie prawa do słabości. Agnieszka powie o swoich przygotowaniach mentalnych do Igrzysk Olimpijskich oraz o zmianie, która doprowadziła ją do wielkiego sukcesu. Jak powinno się dbać, a jak faktycznie dba się o zdrowie psychiczne w sporcie na najwyższym szczeblu? Na to pytanie odpowie prelegentka, opowiadając historie z własnego doświadczenia.

Ewa-Stellmach

Ewa Stellmach

BIO:

Ukończyła Akademię Wychowania Fizycznego w Katowicach, Akademię Pedagogiczną w Krakowie, psychologię w ŚWSZ im. J. Ziętka w Katowicach oraz psychologię sportu w AHE w Łodzi. Jest certyfikowanym coachem ICF oraz Noble Manhattan&IIC London, posiada też certyfikat coacha grupowego i zespołowego Pracowni Coachingu NOVO w Warszawie. Jest Master Trainer-em oraz konsultantem AQR International w zakresie diagnozy oraz szkolenia trenerów odporności psychicznej, stworzyła polską wersję raportów rozwojowego i coachingowego testu do diagnozy odporności psychicznej MTQ 48 Sport. Pracowała między innymi z siatkarkami MKS Tauron Dąbrowa Górnicza, reprezentacją Polski w short tracku oraz w gimnastyce sportowej kobiet. Od 2019 roku jest członkiem sztabu szkoleniowego zespołu I ligi piłki nożnej Odra Opole. Współpracuje ze Śląskim Związkiem Piłki Nożnej, prowadzi szkolenia dla Opolskiego Związku Piłki Nożnej na kursach UEFA B.

Opis Warsztatu:

Mistrzostwo masz w głowie – budowanie odporności psychicznej sportowca

Presja, stres, obawy trenera, brak pewności siebie to codzienność w życiu każdego sportowca. Odporność psychiczna jest cechą osobowości, która w dużym stopniu decyduje o tym, jak radzimy sobie ze stresem, presją, wyzwaniami niezależnie od okoliczności. Podstawowym elementem odporności psychicznej jest skuteczne radzenie sobie z potencjalnie stresującymi sytuacjami. Praca nad swoją odpornością psychiczną wzmacnia pewność siebie, zaangażowanie w codzienne czynności, usprawnia radzenie sobie z emocjami. 

W trakcie warsztatu porozmawiamy o tym, czym jest odporność psychiczna, jak rozmawiać o niej, na co zwracać uwagę, kiedy mówimy o wzmacnianiu siły mentalnej oraz czym odporność różni się od wrażliwości psychicznej. Omówimy, jakich metod, technik i narzędzi możemy używać w pracy nad wzmacnianiem odporności psychicznej i co mówią na ten temat badania naukowe.

Dominika-Kuchta

Dominika Kuchta

BIO:

Psycholog sportu, wcześniej zawodniczka, teraz miłośniczka kilku dyscyplin. Absolwentka psychologii klinicznej na Uniwersytecie Gdańskim oraz studiów podyplomowych - Stosowana Psychologia Sportu na SWPS we Wrocławiu. Od lat działa w polskim sporcie, zarówno w sportach drużynowych, jak również w dyscyplinach indywidualnych. Swoje doświadczenie zdobywała współpracując z licznymi klubami koszykarskimi, zaczynając od klubu WKS Śląsk Wrocław oraz z reprezentantami Polski w koszykówce seniorskiej i młodzieżowej, obecnie pracuje również z zawodnikami i trenerami klubów zagranicznych (najwyższe ligi rozgrywkowe w Europie, NCAA). Na co dzień prowadzi prywatną praktykę w Gdyni, gdzie oprócz koszykarzy i koszykarek wspiera sportowców wielu innych dyscyplin m.in.: piłka nożna, siatkówka, tenis ziemny, tenis stołowy, kajakarstwo, sporty motorowe. Dodatkowo autorka licznych artykułów psychologicznych m.in. dla marki Sonko, a także badań naukowych na temat wizualizacji u młodych sportowców, samooceny i agresji u sportowców zawodowych i amatorskich, aktualnie pracuje nad książką z dziedziny psychologii sportu. Dominika mocny nacisk kładzie na zintegrowany i kompleksowy trening, w którym łączy mentalne ćwiczenia dopasowując je do złożonych treningów fizycznych. Rozwija swój warsztat wprowadzając nowe metody i technologie do swojej pracy. Specjalizuje się również w treningu psychomotorycznym oraz szkoleniach i warsztatach dla klubów, związków, trenerów oraz zawodników.

Opis Warsztatu:

Trening psychomotoryczny w pracy psychologa sportu

Celem treningu psychomotorycznego jest rozwój i poprawa takich umiejętności jak m.in. koncentracja, szybkość reakcji, koordynacja wzrokowo-ruchowa i zdolności poznawcze, które są niezbędne w kompleksowym przygotowaniu sportowca. Pojęcie “psychomotoryka” jest coraz bardziej popularne w Polsce, natomiast praktyka tej dziedziny prosperuje od dawna pod postacią różnych prostych ćwiczeń wykorzystywanych w treningu zawodników. Liczne badania potwierdzają ogromny wpływ treningu wspomnianych umiejętności na osiąganie zamierzonych celów sportowych w różnych dyscyplinach. Bardzo ważnym aspektem treningu psychomotorycznego jest odpowiednie dopasowanie go do specyfiki danej dyscypliny, której znajomość jest niezbędna. Podczas warsztatu zostaną omówione podstawowe ćwiczenia, które z łatwością można wykorzystać w pracy z zawodnikami w różnym wieku, jak również specjalistyczne narzędzia i technologie. Przykładem będzie trening flash reflex, który łączy trening poznawczy z treningiem fizycznym - w tym celu zaprezentujemy BlazePod i sposób wykorzystywania systemu w pracy indywidualnej i drużynowej. Uczestnicy przetestują narzędzia, jak również nauczą się kreatywnie tworzyć własne ćwiczenia oparte o przedstawioną wiedzę.

Mateusz-Majchrzak

Mateusz Majchrzak

BIO:

Psycholog, którego głównym zainteresowaniem od wielu lat jest sen, a w szczególności terapia bezsenności. Prowadzi terapie indywidualne, jak również wykłady na temat snu oraz stresu dla firm oraz klubów sportowych. Studiował psychologię na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza oraz na University of New South Wales, Sydney, Australia.
Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczo-Behawioralnej oraz Polskiego Towarzystwa Badań Nad Snem, certyfikowanym terapeutą CBT-i. Ukończył liczne kursy dotyczące snu, prowadzi terapię zaburzeń lękowych oraz depresyjnych. Jest autorem licznych wystąpień w mediach: https://leczeniebezsennosc.pl/dla-firm

Opis wykładu:

Sen w sporcie - Jak wspomagać sen sportowców?

Wykład poświęcony będzie obaleniu popularnych mitów na temat snu - uczestnicy dowiedzą się, czym dokładnie jest sen, a czym na pewno nie jest. Omówione zostaną dwa kluczowe procesy odpowiedzialne za sen: rytm okołodobowy oraz proces homeostatyczny. Następnie, te podstawowe zagadnienia odniesione zostaną do specyfiki kontekstu sportowego. Zajmiemy się opisem tego, jak śpią sportowcy oraz na jakie elementy ich funkcjonowania może wpływać sen. Omówimy kluczową regułę, która powinna przyświecać zawodnikom w nocy poprzedzającej start w zawodach. Uczestnicy zostaną zapoznani z techniką "kontroli bodźców z terapii CBT-I bezsenności", która pozwoli wesprzeć sportowca, odwiedzającego psychologa z trudnością typu "Budzę się i nie mogę spać - co mam zrobić?". W ramach wykładu omówimy także działania, jakie podejmują zawodnicy i kluby sportowe, by optymalizować sen, porozmawiamy także o urządzeniach służących do mierzenia snu - podyskutujemy o tym, czy mają one sens, a jeżeli tak, to konkretnie które z nich.

BEliza-Gifford

Eliza Gifford

BIO:

Absolwentka psychologii na Uniwersytecie Humanistycznospołecznym SWPS (specjalność kliniczna) oraz biznesu w Babson College w USA. Ukończyła Szkołę Terapii Poznawczo Behawioralnej Uniwersytetu SWPS, jest certyfikowaną terapeutką poznawczo-behawioralną PTTPB. Jest również terapeutką EMDR – metody pozwalającej przetwarzać trudne emocje po traumach. Doświadczenie zdobywała na stażach i praktykach (Wojskowy Instytut Medyczny, Instytut Psychiatrii i Neurologii, Zakład Karny), w ramach wolontariatu (Lambda Warszawa) oraz pracy w poradni psychologicznej i prowadząc własną działalność. Pracuje z dorosłymi klientami zmagającymi się z trudnościami w relacjach, lękami, zaburzeniami nastroju oraz skutkami traumatycznych przeżyć. Znaczną grupę jej Klientów stanowią osoby z grupy LGBTQiA. W ramach działalności w klubie sportowym prowadzi regularne warsztaty oraz konsultacje indywidualne dla strzelców sportowych. Jest również nauczycielką akademicką na Uniwersytecie SWPS, gdzie prowadzi zajęcia z wywiadu psychologicznego.

Opis Warsztatu:

Techniki poznawcze i behawioralne w pracy z lękiem około-startowym

Celem spotkania jest przybliżenie Uczestnikom warsztatu pracy terapeuty poznawczo-behawioralnego. Zostaną omówione podstawowe narzędzia pracy z lękiem (techniki poznawcze i behawioralne) oraz ich zastosowanie w łagodzeniu stresu związanego z udziałem w zawodach. Zwrócimy uwagę na procesy transdiagnostyczne pojawiające się w sytuacjach stresowych oraz ich związek z zaburzeniami lękowymi oraz zaburzeniami nastroju. Warsztat ten będzie miał charakter praktyczny. 

Bartosz-Berendt

Bartosz Berendt

BIO:

Od ponad 8 lat pracuje w sporcie wyczynowym, wspierając zawodników i zespoły w realizacji celów sportowych i pozasportowych oferując wszechstronne wsparcie w przygotowaniu mentalnym. Pracował z medalistami mistrzostw Polski, Europy i Świata, uczestnikami igrzysk olimpijskich.
Pracą pomocową zajmuje się od 2006 roku, prowadzi coaching dla osób i zespołów stojących u progu ważnych zmian specjalizując się w rozwijaniu kompetencji przywódczych, skuteczności i radzeniu sobie z emocjami.

Posiada akredytację Master Certified Coach (MCC) wydaną przez International Coaching Federation. Jest superwizorem coachingu akredytowanym przez Izbę Coachingu. Uzyskał tytuł instruktora sportu o specjalności piłka siatkowa. Ukończył Psychologię sportu pozytywnego na Uniwersytecie SWPS. Studiował na Wydziale Nauk Ekonomicznych i Wydziale Stosowanych Nauk Społecznych i Resocjalizacji Uniwersytetu Warszawskiego. Zrealizował ponad 5000 godzin coachingu, kilkadziesiąt warsztatów oraz wiele prelekcji i wykładów. Jest wykładowcą Szkoły Głównej Handlowej, Uniwersytetu Łódzkiego, Uniwersytetu SWPS w Katowicach oraz Collegium Civitas w Warszawie.

Opis Warsztatu:

Narzędzia i podejście coachingowe w pracy ze sportowcami

Coaching, jako dyscyplina czerpie z wielu nurtów rozwojowych. Rozwija się na styku takich dziedzin jak rozwój osobisty, edukacja dorosłych, psychologia, antropologia, andragogika, filozofia, czy niektóre podejścia terapeutyczne. Pionierem zastosowania podejścia w sporcie, które uznaje się za fundament metody, był Timothy Gallwey. Stworzył on model rozwoju oparty na „grze wewnętrznej”, która toczy się w umyśle zawodnika. Od efektywności „gry wewnętrznej” uzależnione jest zwycięstwo w rywalizacji sportowej.

Słowo coaching jest określeniem bardzo pojemnym. Oznacza szeroko rozumiane trenowanie jednostki w wielu różnych obszarach życiowych. Słowo coach i coaching, w znaczeniu przekazywania wiedzy, czy to wspierania w rozwoju umiejętności lub trenowaniu określonej dyscypliny sportowej, funkcjonuje co najmniej tak długo jak sport. Podczas warsztatu doświadczymy coachingu skupiającego się bardziej na rozwoju mentalnym niż poziomie zachowań i umiejętności. Będziemy eksplorować w jaki sposób trening techniczny, taktyczny i motoryczny wspierać pracą koncentrującą się na wzmacnianiu tożsamości, wartości, budowaniu wspierających przekonań oraz na realizacji wizji, marzeń i celów. Poznamy także praktyczne narzędzia do zastosowania "od już".   

Mikołaj-Markiewicz

Mikołaj Markiewicz

BIO:

Psycholog zajmujący się usprawnianiem widzenia od 40 lat. Szkolił się w USA i w ośrodkach europejskich. Wykłada na konferencjach międzynarodowych i wyższych uczelniach.

Stworzył metodę pracy ze wzrokiem, Trening Widzenia®. Łączy ona psychologiczne podejście rozwojowe z doświadczeniami zdobytymi przez ośrodki zajmujące się usprawnianiem widzenia w Europie, USA i Ameryce Południowej. Od 1995 roku prowadzi ośrodek, obecnie pod nazwą Instytut Treningu i Terapii Widzenia®. W 1995 r. zaczął współpracę z Centrum Metodycznym Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych MEN i od tego czasu popularyzuje wiedzę o wzroku dzieci w środowiskach edukacyjnych. Jest prekursorem profilaktyki krótkowzroczności na świecie. 

Nad usprawnianiem widzenia pracuje z indywidualnymi sportowcami, szkolił Reprezentację Polski w piłce siatkowej mężczyzn, pracował z zawodnikami Akademii Legii. 

We współpracy z Wydziałem Kultury Fizycznej i Promocji Zdrowia Uniwersytetu Szczecińskiego zrealizował projekt badawczy dotyczący wpływu ćwiczeń wzroku na wyniki sportowców, czego efektem jest min. książka „Percepcja wzrokowa w grach zespołowych”, wydana w 2016 r.

Opis wykładu:

Podstawy Treningu Widzenia® w sporcie

Wzrok jest zmysłem, który można rozwijać – trenować i usprawniać. Widzenie to więcej niż załamywanie i ogniskowanie światła. Uczymy się widzieć, a w sporcie uczymy się integrować to z ruchem. 

Najlepiej zainwestować w rozwój wzroku na początku kariery sportowej. W praktyce wielu zawodników nie osiąga takich wyników, jakie mogliby ponieważ ich wzrok jest częściowo zablokowany. Podczas wykładu Mikołaj Markiewicz omówi podstawowe umiejętności wzrokowe i pokaże przykładowe, możliwe do zastosowania przez psychologów metody diagnozy, a także praktyczne ćwiczenia umożliwiające trening widzenia.